Szabadidő

2022.06.16. 17:00

Matyóföldre és Egerbe szerveztek közös kirándulást

A Partiumi Magyar Nyugdíjasok Egyesülete és az RMDSZ nagyváradi nőszervezete közös kirándulást szervezett június 8-án. Szerencsénkre az idő is kedvezett, így jókedvűen indultunk útnak.

Szilágyi Ibolya

Elsőként Mezőkövesden a Matyó Múzeumot kerestük fel, ahol már várt bennünket Magdika, a tárlatvezető. Nagyon részletesen beszélt a matyók szokásairól, nevük eredetéről. Mi is megcsodálhattuk a festett bútorokat, a terítőket és a csodaszép gazdagon hímzett ruhákat. Ezután Noszvajon látogattuk meg a De La Motte kastélyt, az ország legkisebb barokk kastélyát, mely 1774-78 között épült. Amit láthattunk: a fogadótér, a lépcső, az emeleti előtér, a díszterem, a római szoba, a madaras szoba és a vadászterem. A faragott csillárok, az ajtók és ablakkeretek eredetiek. A kastély belső, franciás díszítése de la Motte ezredes ízlését tükrözi. A kastélyhoz nagy kiterjedésű park is tartozik, mely különböző rendezvényeknek ad otthont.

Noszvaj látványosságai közé tartoznak a barlanglakások is, amiket többek között tárolásra, állattartásra és átmeneti szállásként használtak. Sajnos az elszegényedés miatt sok embernek kellett ilyenekbe költözni, még 1970-ben is voltak lakók, akik ezekben laktak, annak ellenére, hogy könnyen nedvesedtek a falak, egészségtelen volt itt élni. Noszvajon jelenleg egy lakás van eredeti formájában. 1997-ben szobrászok vásárolták meg a telepet és a riolittufába vájt otthonok szinte művészi alkotásokká váltak. Többek között kifaragtak egy zengőfülkét, mely páratlan akusztikával rendelkezik. A Bükkalján Egertől egész Miskolcig több helyen találhatunk barlanglakásokat.

Az idő sürgetett, igyekeztünk Egerbe, a Gárdonyi Géza Emlékházba, ahol 1897 és 1922 között élt az író. Szinte minden bútordarab az eredeti helyén maradt, a szőnyegek is az író lábnyomait őrizik. Láthattuk a háló- és dolgozószobáját, faragott íróasztalát, könyvszekrényét a könyveivel, az általa készített festményeket, stb. A szobájából rálátott a várra, itt írta meg egyik legsikeresebb könyvét, az Egri csillagokat. Tisztelegtünk a sírja előtt, ahol valójában csak a teste van... A várban és a főtéren rendezvények zajlottak iskolások számára, így még ágyúlövést is hallhattunk.

Ha Eger, akkor a Szépasszonyok völgye sem maradhatott ki. Amióta utoljára itt jártunk bizony megváltozott, kiépült. Hamar sikerült tájékozódni, ki-ki megtalálta a neki tetsző pincét és sikerült bort kóstolni, vásárolni. Utolsó célpontunk az egerszalóki sódomb volt. A parkolótól körülbelül tíz percnyi séta után igazi különlegességet láthattunk, hiszen ehhez hasonló csak a törökországi Pamukkáléban és az amerikai Yellowstone Nemzeti Parkban található. Hatalmas szálloda és több fürdő áll az ide látogatók rendelkezésére. Ezek után kicsit fáradtan, de élményekkel telve érkeztünk haza Nagyváradra. A kiránduló társaknak köszönjük az együtt töltött időt!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a erdon.ro legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!