ERDON Bulvár

2010.04.26. 14:32

A dinoszauruszok gyilkosa visszatérhet

<p>A közkeletű elmélet szerint a dinoszauruszokkal 65 millió évvel ezelőtt valamilyen "hirtelen" esemény, nagy valószínűséggel meteor-becsapódás vagy nagy erejű vulkánkitörés végezhetett, ám brit tudósok azt állítják, hogy az őshüllők fokozatosan, klímaváltozási sorozat következtében tűntek el a Föld színéről, és "gyilkosuk" a jövőben visszatérhet.</p>

A kutatók vizsgálataikról a Nature Geoscience és a Geology folyóiratban számoltak be. Gregory Price, a Plymouthi Egyetem kutatója munkatársaival a sarkvidéki szigetcsoporton, a Jeges-tengeri Spitzbergákon egykoron élt dinoszauruszok fosszíliáit, valamint olyan óriási tengeri őshüllők megkövesedett maradványait tanulmányozta, mint a plioszaurusz vagy az ichtioszaurusz - olvasható a The Daily Telegraph (http://www.telegraph.co.uk) online kiadásában és a Discovery News (http://news.discovery.com) hírei között.
    "A kréta időszakot a szén-dioxid magas légköri koncentrációja, az üvegházhatás jellemezte, emiatt az éghajlat lényegesen melegebb volt, mint napjainkban" - fejtette ki Price. Mint kifejtette, enyhe volt a klíma a Spitzbergákon is: a szigetcsoport és a sekély, meleg vizű tenger számtalan dinoszauruszfajtának biztosított ideális életfeltételeket. Ám 137 millió évvel ezelőtt a tenger váratlanul lehűlt, hőmérséklete mindössze 4 Celsius fokra csökkent - a jelenséget vélhetően a Golf-áramlat okozhatta. Alacsonyabb lett a globális hőmérséklet is.
    "Nehéz napjainkban a globális felmelegedés közepette elképzelni az óceán ily drámai lehűlését. Ám az éghajlatváltást mindenfajta szélsőséges időjárási esemény kísérheti a megszokottnál lényegesen erősebb viharoktól kezdve az óceánok vizének jelentős lehűléséig" - magyarázta a brit tudós.
    Mint hozzátette, a feltételezések szerint a dinoszauruszok nagy valószínűséggel hidegvérű teremtmények lehettek, vagyis az enyhe klíma létfontosságú volt az őshüllők számára. Azok a teremtmények, amelyek képtelenek voltak dél felé elvándorolni, elpusztultak.
    A plymouthi kutatók szerint a 137 millió évvel ezelőtti lehűlés csupán az első stáció volt a dinoszauruszok teljes kihalása felé vezető úton, eltűnésükhöz még egy sor éghajlati esemény járult hozzá. "Földtani múltunk bizonyos időszakaiban bolygónk éghajlata a magas légköri szén-dioxid koncentráció miatt felmelegedett, és még a sarki régiókban is enyhe volt az időjárás. Kutatásunk azonban azt jelzi, hogy rövid időszakokra a Föld átlaghőmérséklete visszaesett" - közölte Price, aki szerint ezzel kapcsolatban nem árt végiggondolni a jövőbeli analógiákat.
    "Ez a vizsgálat nemcsak a dinoszauruszok kihalásának mikéntjeit igyekszik megfejteni, hanem az éghajlatváltozás természetét is. Sok a megoldatlan kérdés, ám ha a Golf-áramlatot a jövőben valami +leblokkolná+, ahogy ezt sokan jósolják, Európának újabb jégkorszak beköszöntével kellene szembenéznie. A lehűlés számtalan faj kihalását okozná, míg más fajok egyedeinek populációja drámaian zsugorodna. A dinoszauruszok gyilkosa visszatérhet" - figyelmeztetett a brit kutató.