Rákosi Barna egykori diák emlékére

A múlt hónapban egy 30 éves érettségi találkozó bankettjére kaptam meghívást Margittán, elsősorban azért, mert azelőtt több mint 30 évvel egy emlékezetes gyalogtúrát vezettem a Bihari-hegyeken át. A bankett résztvevői közül többen tagjai voltak annak a csoportnak, amelyiket annak idején átvezettem a hegyeken Csúcsától Tordáig.

Emlékezetes, élményekben-kalandokban gazdag túra volt, amelyre az akkori 16-17 éves diákok most is elevenen emlékeznek, pedig most már az 50 éves életkor felé közelednek.

Emlékezés

Nehéz volt az út, nemcsak azért, mert hegyen-völgyön, patakokon, a Tordai-hasadékon keresztül haladva jutottunk el Tordáig, hanem azért is, mert nehéz hátizsákokat kellett cipelnünk. Ez még nem volt minden, hiszen a napi gyaloglás után még munka következett: táborverés, tűzgyújtás, teafőzés stb. Másnap reggel ez tovább folytatódott: tisztálkodás, tűzgyújtás, főzés, táborbontás, csomagolás és indulás tovább. Ez a program így ismétlődött hét napon keresztül. Kalandunk egyik fő alanya, Rákosi Barna diák volt, aki sajnos néhány éve eltávozott közülünk. Csoportom (15 diák) olyan lányokból és fiúkból tevődött össze, akik fegyelmezetten, siránkozás-nyafogás nélkül teljesítették azt a nehéz túrát! Ezekre az emlékekre emlékeztünk most, több mint 30 év távlatából. A Csucsa melletti Poieni megállónál szálltunk le a vonatról és kezdtük meg a gyaloglást. Első menetirányunk a vlegyászai menedékház volt. Másnap hátizsákok nélkül megmásztuk a Vlegyászát (1836). A tető nem hegyes csúcsokból áll, hanem egy fennsíkszerű platót találtunk, meteorológiai állomással. Gyönyörű volt a kilátás! Megnéztük a meteorológiai állomást, beszéltünk az ott dolgozó meteorológusokkal, akik elmesélték munkájukat és azt, hogy mit jelent mindentől távol teljesíteni a szolgálatot. Akkor egy házaspár dolgozott ott. Másnap irány Pádis. A pádisi plató turisták által látogatott terület, mert fekvéséből adódóan innen több természeti érdekesség látogatható meg: a ponori csodavár, a Szamosbazár, az Eszkimó-barlang, Galbena-völgye stb. Pádison egy napot pihentünk, majd folytattuk utunkat a Sc[ri§oarei jégbarlang felé. Megnéztük a barlangot, majd másnap leereszkedtünk az Aranyos völgyébe. Itt könnyebb volt az út, hiszen rendes úton haladhattunk a Tordai-hasadék felé.

Nehéz túra

Egyik este érkeztünk el Petre§ti falu határához, ahol a hasadék kezdődik. Itt vertünk tábort, majd másnap irány a Tordai-hasadék. Nem volt könnyű áthaladni, hiszen a Hezsdát-patak fölött akkor nem voltak hidak és a patakon többször át kellett gázolnunk, hogy utunkat tovább tudjuk folyatatni. Nehéz túra volt és erre emlékeztünk akkori diákjaimmal, több mint 30 év távlatából. Szívesen tettem eleget a meghívásnak, miközben Gergely András barátomnál vendégeskedtem pár napig.

Bokor József nyugalmazott tanár, Mikóháza

0Hozzászólás

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

Még 1000 karakter

A kommentelés opció, a jó magaviselet kötelező! Moderációs elveinket itt olvashatja .